Cine domină cultural, ştiinţific, ca bunăstare şi ca putere efectivă lumea de azi? Răspunsul este mai mult decât evident. Este lumea anglo-saxonă, pentru că ea face o unitate socio-culturală, ştiinţifică şi tehnică. USA, Canada, Marea Britanie, Australia şi Noua Zeelandă sunt cele cinci state ale uneia şi aceleaşi entităţi socio-umane şi spirituale. De ce?
Pentru că nu poţi fi în frunte dacă nu deţii controlul ştiinţei şi tehnicii (inclusiv militare), dacă nu produci înaintea tuturor şi mai mult decât toţi ştiinţă şi tehnică, plus cultură, dacă nu impui tu progresul. Cine asigură acest progres, cercetare, inventivitate şi în general creaţia? Cine sunt cei care pot asigura invenţie, creaţie? Cei din centrele universitare şi din institutele de cercetări, dar şi aceştia ultimii, sunt produşii învăţământului universitar. Păi să vedem cum stau cei ce domină lumea. Clasificarea universităţilor după producţia ştiinţifică arată astfel: Primele 10 universităţi din lume înseamnă 7 americane şi 3 englezeşti. Între primele 20 din lume 15 sunt americane. Între primele 30 din lume 21 sunt de limbă engleză (USA, UK, Canada, Australia). Se pare că este destul de clar, nu? Baza bunăstării şi poziţia în lume a unui popor depind de învăţământul său, de calitatea lui. În confruntarea din cel De-al Doilea Război Mondial, în confruntarea dintre Germania şi Rusia, cine a câştigat, cine cui a plătit uriaşe despăgubiri etc. ...? După o generaţie, care era raportul de bunăstare, ştiinţă şi cultură din Rusia (URSS) şi Germania? Ce a generat această mare diferenţă? Calitatea pregătirii culturale, ştiinţifice şi tehnice a oamenilor. Cine asigură această calitate? Şcoala, calitatea şcolii. Explozia de creativitate culturală, ştiinţifică şi tehnică românească din perioada interbelică a fost rezultatul şcolirii de o performantă calitate a două, trei generaţii de copii români. Acest popor