Fără să îşi propună, Ion Ianoşi veştejeşte – în mod salutar – literatura istorică „nostalgică“, îndatorată naţional-stalinismului.
Datorită ultimului volum al profesorului Ion Ianoşi, Internaţionala mea. Cronica unei vieţi, cititorul român are şansa de a cunoaşte o autobiografie intelectuală extrem de necesară, o carte a nevrozelor, din care se pot desprinde multe învăţăminte.
Amintirile profesorului de estetică sunt foarte bine contextualizate prin descrierea – în general plină de acurateţe – evenimentelor politice, cu răsfrângerea lor în viaţa socială şi personală. În cadrul memorialisticii monumentale inaugurate de Editura Polirom (Adrian Marino – Viaţa unui om singur; Bartolomeu Valeriu Anania – Memorii ş.a.), Ion Ianoşi pare să se impună, datorită egocentrismului sublimat, a vervei polemice temperate şi unei înclinaţii mai mari spre acurateţe şi obiectivare. În plus, din perspectiva istoricului, Internaţionala mea... pare să aibă o valoare documentară sporită. Cronicarul Ianoşi este ajutat cumva şi de datele din biografia sa (politică): mai ales postura de instructor (timp de aproape nouă ani) la Secţia de Ştiinţă şi Cultură din cadrul Direcţiei de Propagandă şi Cultură a Comitetului Central al partidului comunist (PMR) i-a permis să cunoască şi sferele înalte ale puterii; apoi, chiar şi în calitate de profesor la Facultatea de Filosofie, a intrat în contact cu demnitari sau rude ale unor miniştri (Athanase Joja, Miron Constantinescu, Tamara Dobrin, Sabin Totu ş.a.).
Din memorii desprindem imaginea unui personaj preocupat constant atât de tensiunea dintre autonomia individului şi dictatul autorităţii supreme, cât şi de salvgardarea libertăţii lăuntrice (p. 566). Multipla condiţie minoritară – originea transilvană, burgheză, maghiară-evreiască – nu este doar un stigmat, ci şi o şansă pentru o perspectivă mai ech