Expoziția de 101 afișe, care va fi inaugurată joi, 15 noiembrie la ora 19:00, la Muzeul Național de Artă Contemporană din București (MNAC), ilustrează un moment unic în istoria designului. Perioada dintre anii ’60 și ’80 a fost una în care realizarea afișelelor de film nu era constrânsă de așteptări comerciale cerute în mod normal în publicitate. Deși în cadrul unui regim politic restrictiv, arta afișului cehoslovac de film a atins apogeul artistic.
„Designul de afiș a devenit un fenomen mondial doar în două țări atunci – în Cehoslovacia și Polonia. Ele se deosebesc de producția de afiș de film din oricare altă parte a lumii, unde deja în anii ’50 afișele erau realizate de companii de relații publice, nu de autori” spune Pavel Rajčan, curatorul expoziției și deținătorul colecției de afișe.
Nu există un stil anume care să domine în afișe – în timp ce câțiva designeri au adoptat stilul puternic al minimalismului, alții au împrumutat în mod liber din curente artistice, de la picturi clasice până la suprarealism și pop-art.
„Posterele erau realizate de unii dintre cei mai buni designeri ai timpului, într-o perioadă când computerele erau de neimaginat,” adaugă Rajčan.
Pentru expoziția din București Pavel Rajčan a pregătit o selecție specială, care include și 20 de postere cehoslovace realizate pentru filmele românești distribuite în cinematografe în anii ’70 și ’80. ‚
„Oricine interesat de grafică, design, typography sau film nu trebuie să rateze această expoziție. Veți fi surprinși de creativitatea afișelor, care nu se mai găsește astăzi pe afișele de film, cu grafica făcută pe calculator și pline de logo-urile partenerilor” spune directorul Centrului Ceh René Kubášek.
Expoziția are câteva evenimente colaterale – un curs de istoria afișului de film care va avea loc vineri, 16 noiembrie, ora 20:00, la Centrul Ceh și proiecții reg