Către sfârşitul eXplore dance festival-ului, care a durat cinci săptă mâni, alături de mulţimea participan- ţilor din străinătate, a evoluat şi o serie reprezentativă de creatori din România, în cadrul Platformei româneşti de dans contemporan şi performance 2012.
Producţiile lor, ca şi cele străine, s-au dovedit de o mare diversitate, tematică, stilistică, valorică.
Au intrat în actuala Platformă românească două spectacole de certă valoare, despre care am scris, pe larg, în paginile României literare, la vremea premierei lor: Nesomnul lui Arcadie Rusu, spectacol de mare fineţe şi poezie, spectacol suprarealist care îndrăzneşte să sugereze care ar fi contururile fluide ale viselor noastre, cu ajutorul interpreţilor săi Ioana Marchidan, Ramona Bărbulescu, Galina Bobeicu, Elisabeta Mihai şi Ştefan Lupu şi piesa anti (aging ), un fel de jurnal personal scris la două mâini şi transpus într-un spectacol, de dansatoarele şi coregrafele Mădălina Dan şi Mihaela Dancs, care au convingerea, pe care o împărtăşim, că se poate lupta cu îmbătrânirea prin prietenie şi prin dans.
Că dansul şi-a reintrat substanţial în drepturi ne-au demonstrat şi alte spectacole, precum cele ale lui Catrinel Catană şi Ana Cătălina Gubandru. O urmărim pentru a treia oară în acest an pe Catrinel Catană, după ce am văzut-o alături de Cosmin Manolescu în Camera 1306 (I Am Myself) şi apoi la CARTIERUL DE DANS, în spectacolul Corp bazar, alături de Timea Kovacs şi Andreea Belu. De fiecare dată, a prezentat o altă faţetă a personalităţii sale, iar cea pusă în valoare în spectacolul Absolute Fall, din cadrul Platformei, a fost cea mai interesantă. De această dată a dat măsura bogăţ iei sale interioare, prin multiple formule plastice, dar totdeauna personale şi mereu reînnoite. Pe Ana Cătălina Gubandru nu o mai văzusem, în schimb, de foarte mult timp. În You Look As Somethig I Might K