Legat de evenimentul ce a avut loc la Șiria, sâmbăta trecută, vernisajul expoziției de grafică și fotografie „Patrimoniul arhitectural al Șiriei încotro?”, apoi și pentru a mă documenta referitor la patrimoniul istoric construit ce a aparținut familiei Bohuș, în vederea realizării unui film, miercuri am făcut o vizită la Șiria. Călăuză, ghid și gazdă mi-a fost Cristian Moțiu, student la Facultatea de Arhitectură Timișoara.
Am cules imagini fotografiate și filmate din câteva edificii din patrimoniul Bohuş, Biserica Romano-Catolică, și expoziția de grafică expusă în partea de muzeu inaugurată atunci.
Impresiile cu care am plecat, seara târziu, au fost dintre cele mai variate. Întâi m-am bucurat că în mare parte construcțiile ridicate de familia Bohuş rezistă încă, sunt cum se spune, în picioare. În rest m-am mirat și întristat, în același timp, pentru faptul că restaurarea aspectului și funcțiilor clădirilor s-a executat fără încadrarea în prevederile legale. Printre altele, se precizează că nu se pot executa intervenții de nici un fel asupra monumentelor de patrimoniu, fără proiect aprobat și cu viza mai multor instituții. O procedură complicată în aparență, dar extrem de importantă. Lucrările executate cu grabă, superficiale, terminate cu calificativul: „Vai ce frumos a ieșit!” nu scutește de răspundere pe acei ce le au în posesie. În fine subiectul, se reia cu o altă ocazie. Acum revin la problema importantă, pe care am hotărât să v-o povestesc astăzi.
Fotografia reprezintă clădirea moștenire de la familia Bohuş. Priviți fațada, în stil neoclasic, cu timpan, coloane cu capitel doric, cu trglif și arhitravă. Iar pentru a sublinia noblețea clădirii, trei metope închid tabloul. Pe drept s-a aplicat un sistem de iluminat arhitectural artistic să-i fie scoase și noaptea splendoarea.
Ei bine, vă închipuiți că în acest palat, părăsit de Ș