Romania a ratat sansa fondurilor europene, un lucru ilustrat, de exemplu, de intarzierile unui santier la Brasov, unde cei 230.000 de locuitori ai orasului asteapta de mai multi ani ca o autostrada sa asigure legatura cu Bucurestiul si o dezvoltare economica sigura, comenteaza AFP. "Ma intalnesc cu numerosi investitori carora le-ar placea sa vina aici, dar care nu o fac din cauza dificultatilor accesului in regiunea noastra", declara pentru AFP primarul Brasovului, George Scripcaru, fara sa isi disimuleze "frustrarea".
Bruxelles-ul a pus la dispozitia Romaniei suma de 20 de miliarde de euro ca fonduri nerambursabile in perioada 2007-2013, cu scopul de a reduce diferenta de dezvoltare intre aceasta fosta dictatura comunista si Euroa de Vest, in special in domeniul infrastructurii, scrie Jonas Mercier, autorul comentariului AFP. Romania a utilizat mai putin de 10% din suma, reprezentand cel mai slab nivel de absorbtie in randul celor 27 de state membre ale Uniunii Europene (UE).
Un raport guvernamental privind situatia santierelor rutiere finantate cu fonduri europene constata, la inceputul lui noiembrie, ca intarzierile erau cauzate mai ales in partea de executare a proiectelor. Constructorii nu "mobilizeaza utilaje si personal suficiente ", iar Compania Nationala romana pentru Autostrazi si Drumuri nu se achita de obligatii fata de ei.
"Probleme nu se inregistreaza doar in partea de aplicare a proiectelor, ci si in amonte, in partea de gestionare de catre autoritati", a declarat pentru AFP Septimiu Parvu, un adjunct al directorului Asociatiei Pro Democratia.
"Birocratia impusa de catre stat in vederea accesarii fondurilor este atat de complexa, incat devine absurda", adauga el. Desi finantarea este europenaa, Guvernul roman este cel care evalueaza si aproba proiectele si aplicarea lor.
Primarul din Ciugud (