„Dacă copila se căsătoreşte la 15 ani, la 16 are copil, ce înţelege acest copil şi ce educaţie are?” Rolul femeii rome în societatea modernă, acesta a fost tema pusă în discuţie astăzi la Chișinău în cadrul unui club de dezbatere de studenţi de la diferite facultăţi şi reprezentanţi ai comunităţii rome. Detalii, în relatarea Tamarei Grejdeanu:
Lipsa femeii rome din viaţa publică este efectul statutului său dublu discriminat, în familie unde tradiţional are rolul de casnică şi în societate ca persoană de altă etnie. De această părere este Elena Bogda, mediator comunitar în Hânceşti. Reprezentantă a comunităţii rome, ea spune că pe lângă sărăcie şi lipsa de instruire, tradiţiile romilor care încurajează căsătoriile timpurii vin să împiedice femeia să obţină o profesie şi să se afirme în mediul social:
Elena Bogda x Elena Bogda „Femeile rome sunt la un nivel scăzut pentru că nu-şi duc viaţa ca o femeie care să fie cu şcoală, care lucrează, nu să aibă un post, s-a sculat dimineaţa şi să se ducă la lucru, dar sunt pe piaţă şi discriminaţi, sunt alungaţi, s-ar implica însă este o sărăcie mare. Femeile de etnie romă, fetele chiar tinere la o vârstă fragedă se căsătoresc, aş dori ca o fată tânără dintâi să-şi facă o specialitate. Dacă copila se căsătoreşte la cincisprezece ani, la şaisprezece are copil, ce înţelege din acest copil şi educă o educare.”
Problema abandonului şcolar este una pronunţată în majoritatea comunităţilor de romi. Natalia Duminică de la Centrul Naţional al Romilor spune că în lipsa educaţiei pe care nu o primesc din copilărie, femeile nu sunt informate şi nu îşi cunosc drepturile. Astfel misiunea de a comunica cu cineva dintre ele despre implicarea socială devine şi mai grea dacă din generaţie în generaţie, grija de casă şi copii a fost singura lor misiune:
„Este foarte greu, în primul rând de