Chiar dacă s-a făcut la cererea părinţilor, segregarea este ilegală şi este opusul educaţiei incluzive. Administraţia Liceului Teoretic „Mihai Eminescu” din oraşul Otaci, Ocniţa, a decis să-i concentreze pe copiii de etnie romă, deja al doilea an consecutiv, în clase separate. S-a procedat astfel la doleanţele părinţilor copiilor de alte etnii, care au vrut ca odraslele lor să înveţe în aceeaşi clasă, aşa cum au mers la grădiniţă. Direcţia instituţiei nu vede în asta o problemă, întrucât în clasele primare numărul elevilor romi este de câteva ori mai mare decât cel al copiilor de alte etnii. Reprezentanţii Centrului Naţional al Romilor susţin însă că este vorba de segregare şcolară – o formă gravă de discriminare.
Directoarea Liceului, Zoia Belcencova, spune că anul acesta bunăoară din cei 60 de copii înscrişi în clasa întâi, doar 17 copii erau ucraineni şi ruţi, restul fiind de etnie romă. Cum cei 17 au mers în aceeaşi grupă la grădiniţă, părinţii au insistat ca ei să înveţe şi în aceeaşi clasă, altfel îi vor înscrie la şcoală în oraşul Podolsk, care se află pe celălalt mal al Nistrului, în Ucraina, precizează directoarea:
„În toate clasele în care învaţă copii de etnie rusă sunt şi romii. Am creat trei clase în care învaţă doar copii romi, una de a întâia şi două clase de a doua. Sălile în care învaţă copiii romi sunt dotate şi atitudinea faţă de ei nu se deosebeşte cu nimic faţă de ceilalţi copii”.
Preşedintele Centrului Naţional al Romilor, Nicolae Radiţa, susţine că segregarea copiilor romi în clase speciale conduce la o calitate a educaţiei inferioară celei oferite în clasele sau şcolile cu o altă majoritate etnică. Ideea este că ei sunt separați, iar asta e o practică împotriva legislației naţionale şi atunci nu contează dacă au făcut-o sau nu cu intenție, spune Nicolae Radiţa:
„Segregarea este opu