Cine vrea împrumuturi mici şi dobânzi modice se poate adresa CAR-urilor, dar la unele dintre ele, din lipsă de lichidităţi, se fac liste de aşteptare a banilor. La polul opus, banca impune condiţii şi percepe tot felul de comisioane. CAR-ul poate fi şi o formă simplă de economisire.
În perioada de criză, când veniturile populaţiei s-au diminuat considerabil, iar sistemul bancar a început să pună diverse condiţii celor care doreau să se împrumute, populaţia cu venituri modice apelează la casele de ajutor reciproc (CAR-uri). Aşa se face că în Dolj există în prezent aproape 27.000 de persoane membre ale diverselor CAR-uri din judeţ, potrivit datelor furnizate de Maria Nistor, de la Uniunea Judeţeană a CAR-urilor şi responsabilă cu verificarea periodică a CAR-urilor doljene.
Mai mulţi preşedinţi de case de ajutor reciproc, reuniţi la „Casa Banilor“ au prezentat avantajele şi dezavantajele acestei forme de întrajutorare pentru omul simplu, cu venituri mici. Adrian Ristea, preşedintele CAR-ului „Casa Banilor“, situat de ceva vreme pe strada Arieş, numărul 1A, din Craiova, a declarat pentru GdS: „CAR-ul fiind o entitate nonprofit, tot surplusul se împarte la sfârşit de an tuturor membrilor. Noi, anul acesta am acordat o bonificaţie de 12%, în funcţie de contribuţia fiecăruia la fondul social. Printre avantajele principale ale CAR-ului faţă de sistemul bancar se numără faptul că noi ne mulăm pe nevoile omului. Suntem aproape de el, noi putem discuta, reeşalona, pe când la bănci se iau deciziile de la Bucureşti“. Preşedintele CAR-ului salariaţilor Ford (un CAR închis, destinat doar angajaţilor companiei), susţine că „dobânda la CAR-uri este mai mică decât la bănci. Dobânda noastră este de 13%, dar o parte din ea se întoarce la fondul social ca bonificaţie. Deci, dobânda efectivă pe care o percepem este de 8-9%“.
„Banca săracului“
„Toţi s