"Nu putem lăsa cititorii să ne decidă agenda!”, îmi spunea acum un an de zile un coleg de breaslă, cu funcţie importantă, din categoria celor care îşi desconsideră propriul public.
Încercasem să-i explic că trebuie să ţinem cont tot mai mult de cititori în deciziile pe care le luăm.
În mentalitatea lui şi a altora ca el, care ocupă funcţii la fel de importante în industria noastră, cititorul este needucat şi nu are dreptul să decidă politica editorială a unei redacţii. Greşit.
Nu criza a demolat presa din România, ci aroganţa celor care trăiesc cu convingerea că un cititor nu poate să fie egalul jurnalistului şi că publicului trebuie să i se spună ce este important, pentru că el nu e capabil să-şi cunoască propriul interes. Gândesc aşa cei care au aterizat în meseria asta dintr-o întâmplare.
Problema este că atunci când decizi cum trebuie să arate un produs, trebuie să-ţi consulţi publicul şi mai ales să-l laşi să decidă în viitor forma şi conţinutul produsului. Nu poţi să-i desconsideri pe cei pentru care exişti.
Opinia mea este că nu mai poţi practica jurnalismul fără ca cititorul să nu fie partenerul tău egal în spaţiul public. Cititorii chiar trebuie să ne decidă agenda şi acum există locul ideal în care putem construi împreună cea mai corectă imagine a realităţii.
Jurnaliştii redacţiei „Evenimentul Zilei” au lansat săptămâna trecută un nou concept editorial, în care cititorul este partenerul ziaristului, pe evz.ro, cel mai vechi portal de ştiri din România şi primul loc în care a fost formată o comunitate a cititorilor.
Este un spaţiu în care, puse alături, cele două tipuri de conţinut, oferite de jurnalişti şi cititori, fac cea mai corectă radiografie a prezentului. Dau cea mai obiectivă interpretare a trecutului şi conturează cel mai bine viitorul.
Vremea în care jurnaliştii doar spuneau cititorilor ceea ce credeau ei