E intrebarea care, presupun, il chinuieste pana si pe Traian Basescu.
Nu ca desemnarea n-ar sta in atributiile sale, insa necunoscutele problemei il depasesc pana si pe presedinte, oricat de fin si unic cunoscator al interesului national ar fi domnia sa.
Exista atatia factori in ecuatia noului premier al Romaniei de dupa 9 decembrie, inclusiv retragerea lui Victor Ponta insusi din cursa pentru cel de-al doilea mandat la Palatul Victoriei, incat jocurile raman deschise ca si cum inca nimic nu s-ar fi intamplat si totul este deocamdata posibil.
Primul factor care va influenta in mod substantial desemnarea viitorului premier este scorul pe care principala alianta politica, USL, cotata cu cele mai mari sanse sa castige alegerile, il va obtine la votul din decembrie.
Discutia pe aceasta tema are sens doar in masura in care USL va obtine peste 50%, altfel nu mai exista aproape niciun mister, iar majoritatea problemelor dispar, presedintele avand mana mult mai libera in a desemna candidatul la functia de premier, in conformitate cu prevederile art. 103 din Constitutie si cu propria vointa infinita.
In cazul unui scor de peste 50%, la fel de importante sunt procentele care vor depasi pragul de jumatate si vor desparti majoritatea parlamentara uselista de restul fortelor politice.
In functie de numarul acelor procente peste 50% - daca scorul se va indrepta peste un 65% - atunci USL va avea, sau nu, forta sa insiste cu Victor Ponta in negocierile care vor urma la Cotroceni; iar in cazul in care abia va sari de jumatate, cu doua trei procente, pana in maxim 5%, se va putea trezi cu o desemnare surpriza din partea lui Traian Basescu, oricare alta mai putin Victor Ponta.
Dar rezultatul inca se joaca. La fel ca si numele desemnat, care ar putea fi tot din interiorul USL, de exemplu, insa cu un pote