Mai multe firme de retail vestimentar, printre care şi grupul Benetton, au început să introducă în magazine manechine echipate cu tehnologia utilizată pe aeroporturi pentru a identifica răufăcători, în încercarea de a aduna date despre comportamentul clienţilor, asemenea retailerilor online.
Producătorul italian de manechine Almax a inventat manechinul EyeSee, care costă 4.000 de euro şi nu arată cu nimic diferit faţă de unul obişnuit, potrivit Bloomberg.
EyeSee are însă ascunsă într-unul dintre ochi o cameră video cu software de recunoaştere facială, care face estimări despre vârsta, sexul şi rasa celor care trec prin faţa vitrinei. Pe baza informaţiilor astfel adunate, multe magazine şi-au modificat deja exponatele din vitrine, amenajarea şi promoţiile pentru a atrage interesul a cât mai mulţi potenţiali clienţi.
“Este dubios. Nu te-ai aştepta să te analizeze un manechin”, comentează Luca Solca, analist la Exane BNP Paribas, Londra.
Cererea pentru noul manechin este destul de ridicată. Potrivit producătorului, EyeSee este mai eficace decât sistemele tradiţionale cu acelaşi scop, implementate de obicei prin camerele de supraveghere din magazine, deoarece manechinul adună date de la înălţimea medie a unei persoane, “de la nivelul ochilor”.
Odată cu evoluţia tehnologiei, retailerii se bazează în tot mai mare măsură pe profilele realizate prin prelucrarea variatelor informaţii pe care reuşesc să le adune despre consumatori. Procesul a fost consacrat de comerţul online, însă trece treptat graniţa către magazinele tradiţionale.
“Orice software care poate ajuta la realizarea unor profile despre consumatori reuşind să păstreze anonimatul acestora este fantastic. Ar putea îmbunătăţi puternic experienţa de shopping, asortarea de produse, şi ar putea ajuta brandurile să-şi înţeleagă mai bine clienţii”, spune Uche Okonkwo, director exe