Romania se confrunta cu o provocare majora in cresterea calitatii invatamantului si a instruirii, nivelul curent al competentelor de baza fiind foarte scazut la nivel scolar si complet neevaluat in ceea ce priveste adultii. De asemenea, lipsa de concordanta intre competentele dezvoltate si cererea de piata muncii afecteaza o mare parte din invatamantul superior si cel vocational, indica un raport privind Romania dat publicitatii marti la Bruxelles, in aceeasi zi in care Comisia Europeana (CE) si-a facut publica strategia "Reorganizarea invatamantului", transmite Agerpres.
Conform raportului, Romania se afla sub media UE de 13,5% in ceea ce priveste rata abandonului scolar timpuriu, fiind de 17,5% in 2011, in timp ce obiectivul pentru 2020 este de 10%. Rata de participare la invatamantul postliceal a fost de 20,4% in 2011, cu peste 14 procente mai mica decat media UE (34,6%), in ciuda unor progrese rapide inregistrate in ultimii cinci ani.
Cand vine vorba de intrarea copiilor in sistemul de invatamant, cu o rata de 82,1% in 2010, Romania este mult sub media UE, avand una dintre cele mai grave situatii in ceea ce priveste dezvoltarea competentelor de baza. Peste doi din cinci copii de 15 ani nu au competente adecvate de citire, in matematica sau stiinte pentru a fi pregatiti pentru viata adulta. Totusi, mentioneaza raportul, studiile recente indica o ameliorare rapida in reducerea acestui decalaj.
Rata angajarii absolventilor romani a scazut si mai mult in timpul crizei economice, fiind mult sub media UE, respectiv de 70,4% fata de 77,2%. Exista o neconcordanta semnificativa intre oferta educationala a universitatilor si nevoile de pe piata muncii, iar acest lucru este vizibil in rata scazuta de angajare a absolventilor de universitati. Pentru grupul de varsta 20-24 de ani, 29,4% dintre absolventii invatamantului postliceal au ramas far