Centrul pentru Jurnalism Independent a lansat, astăzi, studiul „Transparenţa proprietăţii mass media în Republica Moldova". Acest studiu evaluează cadrul legal existent în Republica Moldova cu privire la proprietatea mass media şi analizează oportunităţile de preluare şi aplicare ale practicilor Uniunii Europene în Republica Moldova.
Autorii studiului susţin că deoarece nici recomandările Consiliului Europei, nici legislaţia UE în domeniu nu au un caracter obligatoriu, în raport cu Republica Moldova, rămâne la discreţia statului să adopte reglementări care să se conformeze standardelor europene. „Diversitatea şi transparenţa media nu pot fi dobândite în RM atâta timp cât nu există cadru legal clar şi binedefinit. În prezent, legislaţia moldovenească acoperă superficial şi ineficient problema transparenţei proprietăţii mass media, motiv pentru care publicul nu poate fi informat despre cei care stau în spatele instituţiilor de presă. Se impune reglementarea chestiunii şi crearea unor mecanisme ce ar permite aplicarea prevederilor legale".
Experţii recomandă unificarea terminologiei în legislaţia moldovenească privind activitatea sociertăţilor comerciale, inclusiv a mass media, completarea Codului audiovizualului cu prevederi care să oblige radiodifuzorii şi distribuitorii de servicii să furnizeze CCA, atât la etapa depunerii dosarului de participant la concursul de licenţiere cât şi anual după obţinerea licenţei de emisie sau a autorizaţiei de retransmisie, informaţia despre proprietarii lor legali şi benrficiari. În acelaşi timp, CCA trebuie să asigure accesul la această informaţie.
De asemenea, se mai recomandă iniţierea unor discuţii, inclusiv la nivel politic, vizavi de problema deţinerii în proprietatea companiilor off-shore a mass media. Adoptarea oricărei decizii, fie de limitare, fie de interzicere a acestora.
Specialiştii susţin că lipsa