Treizeci şi cinci de profesori din Moldova au participat săptămâna trecută, la Iaşi, la un curs despre cum ar trebui să predea Istoria Holocaustului. În România, acest curs introdus în 2005 este opţional, predat la clasa a XI-a. Exisă şi ţări, însă, cum este Marea Britanie, în care s-a pus problema renunţării la această materie.
Istoria Holocaustului este studiată în ţări din întreaga lume, dar în mod special în Europa, Statele Unite ale Americii şi Canada, după cum spune Dan Napolitano, director în cadrul Muzeului Memorial al Holocaustului din Statele Unite. “Se mai predă şi în Africa, America Latină şi Asia, în ţări precum Africa de Sud, Argentina şi China. Cu toate acestea, în cele mai multe cazuri, cursurile despre Holocaust se organizează în grupuri mici, nu sunt discipline care se predau la nivel naţional”, spune Dan Napolitano.
Manual
În România, există din 2005 un manual pentru disciplina “Istoria evreilor. Holocaustul”. Doru Dumitrescu, inspector general de specialitate în cadrul Ministerului Educaţiei, consideră că manualul era o prioritate din cauza lipsei unei programe cu această tematică şi a lipsei cunoaşterii de către elevi a Holocaustului în Romania, pentru combaterea sentimentelor de discriminare şi a celor antisemite.
Materie cu statut neclar
Dacă în 2005 se spera ca măcar în două şcoli din fiecare judeţ să se predea Istoria Holocaustului, în timp, statutul acestei discipline a rămas destul de neclar. Mai exact, este un curs opţional la clasa a XI-a, predat de către profesorii de istorie, de socio-umane sau chiar de către diriginţi. Câţi elevi ajung însă să înveţe despre Holocaust nu este foarte clar.
Geanina, studentă în anul I în cadrul Universităţii Bucureşti, spune că ea a făcut acest curs opţional, pentru că profesoara ei de istorie îşi făcea doctoratul despre Holocaust. Co