Autostrăzile construite cu fonduri europene au schimbat Polonia şi au contribuit la reducerea decalajului faţă de economiile occidentale, relatează AFP. La ieşirea de pe o nouă autostradă între Berlin şi Varşovia este pregătit terenul pentru primul parc tematic de distraţii din Europa Centrală, la Grodzisk, la est de capitala poloneză, care urmează să fie finalizat în 2015.
"Pentru un astfel de proiect nu putea fi un amplasament mai bun decât cel de aici, datorită autostrăzii", a declarat Grzegorz Benedikcinski primarul localităţii Grodzisk Mazowiecki. El a arătat că localitatea se află la 36 de kilometri de centrul Varşoviei, respectiv la jumătate de oră de mers pe autostradă, drum care altfel ar fi parcurs în două ore, din cauza ambuteiajelor.
Comparată cu restul Europei, reţeaua poloneză de autostrăzi este încă slab dezvoltată (circa 1.300 de kilometri de autostrăzi şi peste 1.000 de kilometri de drumuri expres), iar şoferii trebuie să aibă răbdare pe drumurile sufocate de camioane, tractoare şi uneori căruţe. Dar datorită fondurilor europene, Polonia reduce treptat acest decalaj, se arată în articol.
Polonia a fost cel mai mare beneficiar al fondurilor structurale şi de coeziune, în perioada 2007-2013, cu alocări de 67,3 miliarde de euro, şi se opune oricărei reduceri a viitorului buget al UE. Fondurile de coeziune au rolul să ajute ţările membre mai sărace decât media UE să reducă decalajul economic şi contribuie la finanţarea proiectelor de mediu sau pentru infrastructura de transport. Polonia a beneficiat din 2007 de circa 6 miliarde de euro din fondurile europene pentru construcţia de autostrăzi.
Autostrada care leagă Varşovia de Berlin a fost finalizată la timp pentru deschiderea în luna iunie a campionatului de fotbal Euro 2012, coorganizat de Polonia şi Ucraina. Această autostradă urmează să fie prelungită către est, în direcţia