Două texte din discret-eleganta antologie Marius Robescu de la Vitruviu pot fi puse într-o analiză comparativă relevantă. În selectarea lor, am urmărit nu atât un criteriu valoric (deşi ambele sunt de bun nivel), cât unul tipologic, fiindcă Robescu face alt tip de poezie de la o etapă la alta; şi această diferenţă, cu etapele pe care le subîntinde, trebuie să se vadă.
A văzut-o, de altfel, într-o cronică la antologia Spiritul însetat de real (1980), şi Nicolae Manolescu, care o traducea în următorii termeni: „reflexivitatea este din ce în ce mai abstractă şi mai radicală; imaginaţia lirică se depoetizează voit, căutând exprimări mai direct-prozaice; ironia, care era înainte ca un strat de apă freatică, ţâşneşte acum, tot mai des, la suprafaţă în forme dezinvolt polemice“. De acord cu aceste accente foarte bine puse, mai puţin cu primul. Căci reflexivitatea poetică urmează la Robescu un traseu diferit, de la abstract şi mitologic-generic la concret particularizat şi individualizat. Reflexivitatea, ea, nu este nici pur abstractă, nici concretă în toată puterea cuvântului. E un mod de a procesa poetic un material ce va fi luat de oriunde şi făcut din orice. Ea poate fi, apoi, ascunsă, dar implicată în structura de adâncime a poeziei (ar fi o naivitate din partea noastră să credem că în arghezianul Har nu avem reflexivitate, întrucât e vorba despre nişte cartofi); după cum poate fi, dimpotrivă, adusă la suprafaţa versului.
Or, ceea ce se observă la primul Robescu este tocmai conturul intelectualizat, livresc şi abstract al reflexivităţii ori meditaţiei poetice. În Ceea ce simt, poezie care, pusă la persoana I singular, ar anunţa devoalări de intimitate, parcurgem un desfăşurător liric tipic blagian, precum la majoritatea poeţilor din întâiul „val“ al generaţiei ’60: „Lemnul uscat şi dulce pe care-mi legăn capul/ ploaia