Un studiu al CJI recomandă autorităţilor să oblige instituţiile de presă să-şi declare proprietarii. Potrivit Barometrului de Opinie Publică, moldovenii preferă să se informeze în primul rând de la televiziuni, apoi de la radio şi apoi, în creştere, de pe internet. Este esenţial pentru o presa dezvoltată, liberă şi pluralistă, într-o democraţie în tranziţie, să fie cât mai limpede cine anume sunt patronii trusturilor de presă şi ce interese au. Cu alte cuvinte, cine anume „ne informează”. Un studiu al Centrului pentru Jurnalism Independent a căutat să afle tocmai acest lucru. Relatează Diana Răileanu:
Cetăţenii nu ştiu cine în realitate stăpânesc instituţiile mass-media, iar legislaţia încurajează lipsa transparenţei privind identitatea adevăraţilor patroni din presă. La aceste concluzii au ajuns autorii studiului „Transparenţa proprietăţii mass-media în Republica Moldova”. O asemenea situaţie, e de părere expertul Ion Bunduchi, poate duce la concentrarea presei în mâinile câtorva grupuri de interese şi, prin urmare, la manipularea consumatorilor de informaţie:
Doina Costin şi Ion Bunduchi x Doina Costin şi Ion Bunduchi „Dacă nu ştim cine sunt proprietarii adevăraţi ai mass-mediei, atunci am putea foarte uşor să avem un singur proprietar în timp care să dicteze politica editorială fără ca să îşi dea seama de acest lucru consumatorul de masă. Fiţi de acord că astăzi marea majoritate privesc televizorul şi înghit ceea ce li se dă fără ca să treacă prin sita critică a gândirii lor. În lipsa transparenţei proprietăţii foarte uşor poate fi monopolizată piaţa ideilor, or o societate democratică pe care ne-am angajat să o edificăm înseamnă o piaţă de idei liberă.”
Deseori, patronii de presă care nu vor să-şi dezvăluie identitatea se ascund în spatele companiilor off-shore, care sunt înregistrate în aşa numitele „paradisuri fiscale