Producătorii și distribuitorii americani de film își ascut „armele" pentru ce urmează: o intensă campanie în care peliculele cel mai bine promovate captează atenția membrilor Academiei Americane de Film, votanții Oscarurilor.
Pe listele preliminare cu posibili favoriţi întocmite publicaţiilr de profil „The Hollywood Reporter" şi „Variety" - cele mai influente în industria americană - Mihai Mălaimare jr are o nominalizare asigurată pentru imaginea superbă a filmului „The Master" (regia Paul Thomas Anderson). În tot acesttimp, filmul lui Cristian Mungiu, „După dealuri", e un concurent serios la categoria Cel mai bun film străin.
Lipsa unui buget de promovare cel puţin decent - Centrul Naţional al Cinematografiei a alocat în jur de 15.000 de dolari, cam cât ar costa una-două reclame într-o publicaţie americană influentă - subminează însă orice tentativă de a da şi mai multă vizibilitate filmului românesc.
Vizibilitatea e cuvântul-cheie în sezonul premiilor, iar istoria o dovedeşte pe deplin - nenumărate filme bune s-au pierdut printre „hiturile" promovate cu bani grei de marile studiouri de la Hollywood. Cei circa 6000 de membri ai Academiei Americane de Film au de văzut, la fiecare sfârşit de an, câteva zeci de filme eligibile la premiile Oscar. Doar cei foarte scrupuloşi şi cu destul timp liber le bifează pe toate. Cei mai mulţi urmează trendurile, aşa cum o fac votanţii peste tot în lume, fie că este vorba de César, BAFTA sau Premiile Academiei Europene de Film. Iar trendurile le stabilesc criticii şi jurnaliştii, premiile şi nominalizările pre-Oscar oferite de cei din breaslă şi bugetele investite în promovare.
Cine face jocurile
Jocul începe prin septembrie şi se intensifică la final de noiembrie, cu Gotham Independent Awards şi Indie Spirit Awards, apoi în primele zile din decembrie, când influentul şi pretenţiosul New York Film