Bienala Tinerilor Artişti, organizată de Fundaţia Culturală META, Bucureşti, octombrie 2012
Trebuie să fii nebun să faci o asemenea bienală. „Dacă aş fi artist, n-aș permite să fiu prezentat aşa“, spunea cineva văzând Bienala Tinerilor Artişti. Totuşi, nu asta e problema. Overlapping Biennial a pornit de la ideea unei bienale „colective“, cu mai multe proiecte curatoriale „suprapuse“ într-unul şi acelaşi format, și a ajuns la o sumă de coduri QR printate şi fixate în serie pe pereţii MNAC - Moşilor, pe gardul MNAR sau la metrou. Păstrat doar în titlu şi în structură, conceptul iniţial al bienalei devine astfel conceptul a cu totul altceva, fără legătură directă şi explicită cu primul (decât de ordin organizatoric), care deturnează atenţia către problema „imaginii vizuale ca informaţie în era digitală“: este ea fizică sau nu? Este ea strict „vizuală“? Cum subzistă imaginea în cyberspace?
E nevoie de multă, multă „candoare“ pentru asta. Pentru a evacua pur şi simplu atât problematizarea bienalei (prin ideea, încă nu neapărat rea, a unei „metabienale“), cât şi a mediilor (prin ideea, încă nu cu totul răsuflată, a digitalizării tuturor lucrărilor) în chiar actul aducerii lor în discuţie. Cum poţi ignora problema chiar atunci când te aşezi cu fundul pe ea? Există vreun commitment mai profund aici în legătura dintre multiauctorialitatea curatorială şi digitalizare, dincolo de ceea ce pare a fi un energic antreprenoriat al bunelor intenţii („e bine să avem bienale în România“ şi „e bine să ridicăm probleme ale civilizaţiei contemporane“ în ele)?
Nu cred. Mai întâi, nefiind o bienală de media art, e una cumva de media display, interogând nu atât imaginea, cât mediul prin care ne raportăm la ea, un fel de media turn local în display-ul de expoziţie. Face din temă mediul ei, din concept mijlocul prin care e formulat, e o b