Devenite un trend la nivel internaţional, cursurile online au multe merite, iar unele dintre ele pot fi chiar acreditate, însă există voci care susţin că nu vor putea niciodată să înlocuiască experienţele împărtăşite de studenţi în campus sau la facultate.
"Există mulţi oameni care consideră că viitorul învăţământului şi al experienţei studentului va fi online. Aceste previziuni par a fi la fel de învechite ca şi internetul în sine, dar s-au bucurat recent de interes prin intermediul ideii de cursuri online, iar universităţile oferă acces gratuit la conţinutul lor didactic prin aceste platforme online", scrie profesorul Patrick McGhee, de la Universitatea East London, într-un post publicat în The Guardian.
Chiar şi universităţi de top, ca MIT, Harvard, Princeton şi Berkeley s-au angajat în acest trend de educaţie complementară prin intermediul cursurilor online, cele mai multe gratuite.
Fiecare se laudă cu oferte interesante: EdX speră să înveţe un miliard de studenţi, iar Coursera îşi atrage studenţii cu sloganul „Ia parte la cele mai bune cursuri online din lume, gratis".
Studenţii, "clienţii" universităţilor
Însă ideea că în viitor vom vorbi de studenţi ca fiind „clienţi" ai universităţilor într-o relaţie bazată pe bani nu pare a fi una acceptată de toată lumea, susţine profesorul.
De ce? Pentru că "oricare ar fi meritele acestui tip de cursuri, şi se pare că sunt multe, acestea nu pot recrea online experienţele vieţii de campus".
De exemplu, la Universitatea East London există un program de „vizite la nivel global" prin care studenţii care nu au posibilitatea să înveţe în afara graniţelor proprii sunt sponsorizaţi pentru a călători în anumite destinaţii inovative.
Acest lucru a presupus colaborarea şi lucrul cu ONG-urile din Georgia, cu echipe care ajută la prevenirea defrişării, dar şi proiecte pentru sănătatea sex