În Otaci, elevii de etnie romă învaţă în clase separate, la cererea părinţilor celorlalţi copii. În timp ce administraţia şcolii nu vede în asta o problemă, experţii spun că este vorba de o formă gravă de discriminare.
La Liceul Teoretic „Mihai Eminescu" din Otaci, un oraş din Nordul Moldovei, situat pe malul drept al Nistrului, copiii romi nu împart aceleaşi bănci cu colegii lor de alte etnii. Anul trecut, special pentru ei aici au fost formate două clase, iar în această toamnă - una. Administraţia instituţiei nu vede în asta o problemă, întrucât la treapta primară numărul romilor îl depăşeşte de câteva ori pe cel al elevilor de alte etnii. Directoarea liceului, Zoia Belcencova, ne explică, bunăoară, că anul acesta din cei 60 de copii care s-au înscris în clasa întâi, doar 17 erau ruşi sau ucraineni.
Părinţii au solicitat ca toţi să înveţe în aceeaşi clasă, aşa cum au mers şi la grădiniţă, iar în caz contrar îi vor duce la şcoală în oraşul ucrainean Moghiliov-Podolskii, de pe malul stâng al Nistrului.
„În toate clasele în care învaţă elevi de etnie rusă sau ucraineană sunt şi romi. Uneori, reuşim să repartizăm în mod egal copiii de alte naţionalităţi, însă în ultimii ani numărul acestora a fost mic şi părinţii au insistat ca ei să râmână împreună. I-am fi putut împărţi câte opt într-o clasă şi în alta, dar părinţii s-au opus. În ultima vreme, liceul pierde mulţi copii, care trec Nistrul", spune directoarea.
Dispare concurenţa
Preşedintele Centrului Naţional al Romilor, Nicolae Radiţa, susţine că, atunci când copiii romi sunt izolaţi, ei au parte de studii de o calitate inferioară faţă de semenii lor din clasele sau şcolile cu o altă majoritate etnică. În plus, această practică este în contradicţie cu legislaţia naţională. „Segregarea este opusul educaţiei incluzive. Ce fel de educaţie incluzivă promovează Ministerul Educaţiei, dacă astaz