România se confruntă cu o provocare majoră în creşterea calităţii învăţământului şi a instruirii, nivelul curent al competenţelor de bază fiind foarte scăzut la nivel şcolar şi complet neevaluat în ceea ce priveşte adulţii. De asemenea, lipsa de concordanţă între competenţele dezvoltate şi cererea de piaţa muncii afectează o mare parte din învăţământul superior şi cel vocaţional, indică un raport privind România dat publicităţii marţi la Bruxelles, în aceeaşi zi în care Comisia Europeană (CE) şi-a făcut publică strategia ‘Reorganizarea învăţământului’.
Conform raportului, România se află sub media UE de 13,5% în ceea ce priveşte rata abandonului şcolar timpuriu, fiind de 17,5% în 2011, în timp ce obiectivul pentru 2020 este de 10%. Rata de participare la învăţământul postliceal a fost de 20,4% în 2011, cu peste 14 procente mai mică decât media UE (34,6%), în ciuda unor progrese rapide înregistrate în ultimii cinci ani.
Când vine vorba de intrarea copiilor în sistemul de învăţământ, cu o rată de 82,1% în 2010, România este mult sub media UE, având una dintre cele mai grave situaţii în ceea ce priveşte dezvoltarea competenţelor de bază. Peste doi din cinci copii de 15 ani nu au competenţe adecvate de citire, în matematică sau ştiinţe pentru a fi pregătiţi pentru viaţa adultă. Totuşi, menţionează raportul, studiile recente indică o ameliorare rapidă în reducerea acestui decalaj.
Rata angajării absolvenţilor români a scăzut şi mai mult în timpul crizei economice, fiind mult sub media UE, respectiv de 70,4% faţă de 77,2%. Există o neconcordanţă semnificativă între oferta educaţională a universităţilor şi nevoile de pe piaţa muncii, iar acest lucru este vizibil în rata scăzută de angajare a absolvenţilor de universităţi. Pentru grupul de vârstă 20-24 de ani, 29,4% dintre absolvenţii învăţământului postliceal au rămas fără un loc de muncă în 2011, în tim