In 2012 se implinesc 108 ani de la prima cursa de automobile desfasurata in tara noastra, pe ruta Bucuresti-Giurgiu-Bucuresti, un concurs de viteza care a asezat Romania intre primele sase state din lume care au organizat astfel de competitii.
In ciuda acestei realizari, motorsportul romanesc a inregistrat foarte putine succese internationale de-a lungul timpului, cele mai importante fiind obtinute in perioada interbelica. Intr-o era dominata de piloti si marci din tari precum Germania, Italia si Franta, doar cativa romani s-au remarcat si au beneficiat de recunoastere la nivel european.
Unul dintre acestia este Petre Cristea, care in anul 1936 s-a impus intr-una dintre cele mai cunoscute curse din lume, raliul Monte Carlo.
Campionul de la Monte Carlo
Nascut in 1909, la Bucuresti, Petre Cristea a luat contact cu automobilul de la o varsta frageda, frecventand des atelierele de reparatii ale firmei Leonida, principalul importator de automobile din Romania. Obtine permisul de conducere la doar 16 ani, declarand ca are 18, iar in 1931 concureaza pentru prima data la Raliul Monte Carlo, cu un Dodge Victory Six, clasandu-se pe pozitia a 11-a. Incepand cu 1934, participa la competitie cu un Ford V8 si obtine locurile 18, respectiv 15 in 1935.
Un an mai tarziu reuseste sa castige Raliul Monte Carlo, avandu-l copilot pe Ionel Zamfirescu, devenind primul si singurul roman care realizaza aceasta performanta. In acelasi timp, aduce primul trofeu de la Monaco in vitrina celor de la Ford, companie care avea sa mai castige competitia de inca cinci ori.
“Genialul campion Pierre-Gregoire Cristea”, asa cum a fost numit de presa franceza, se impune si la editia urmatoare, insa pierde prima pozitie, dupa ce este penalizat din cauza dimensiunilor necorespunzatoare ale aripilor si se claseaza pe locul al saptelea in clasamentul revizuit.
Pana la in