Comisia Europeană propune ca, până în 2015, toate statele membre UE să pună la punct un sistem de recunoaştere a aptitudinilor şi competenţelor dobândite informal, în cadrul cursurilor, seminariilor, atelierelor sau al conferinţelor specializate.
În cadrul strategiei sale pentru crearea de locuri de muncă şi creştere economică, Comisia Europeană a lansat o iniţiativă pentru a impulsiona recunoaşterea aptitudinilor şi a competenţelor dobândite în afara cadrului şcolar şi universitar.
Formele de educaţie non-formală şi informală care ar putea fi recunoscute în ţară şi la nivel european: trainingul din companie, cursurile online, cursuri organizate de asociaţii, dar şi abilităţile dobândite din coordonarea proiectelor ori cele IT.
La acestea se adaugă şi cunoştinţele de limbi străine obţinute stând în străinătate sau competenţele căpătate în voluntariat, activităţi culturale, sport sau chiar acasă, cum ar fi îngrijirea unui copil.
Propunerea Comisiei vizează de fapt creşterea şanselor de angajare în special pentru tinerii şomeri şi pentru persoanele cu puţine calificări formale, cum ar fi lucrătorii în vârstă şi cei slab calificaţi.
Ea urmăreşte, de asemenea, îmbunătăţirea accesului la învăţământul superior, în special pentru studenţii adulţi.
Prin recomandarea sa, Comisia îndeamnă statele membre să stabilească sisteme naţionale pentru validarea învăţării non-formale şi informale până în 2015, astfel încât cetăţenii să obţină o calificare integrală sau parţială pe baza aptitudinilor şi a competenţelor dobândite în afara educaţiei formale.
Ce state europene le recunosc deja
În prezent, doar Finlanda, Franţa, Luxemburg şi Ţările de Jos dispun de sisteme pentru validarea învăţării non-formale şi informale.
De exemplu, în Franţa toate calificările, inclusiv cele obţinute informal, sunt recunoscute, cu excepţia profesiilo