Turismul românesc pierde anual sume uriaşe de bani din „cauze“ care ar fi putut fi corectate acum mulți ani. Jucătorii din piață au soluții, dar nu sunt suficiente. Cheia se află în sertarele de la Ministerul Transporturilor
Starea precară a infrastructurii feroviare și rutiere, calitatea serviciilor și dificultatea de a găsi personal calificat se află printre principalele probleme cu care se confruntă astăzi turismul românesc. Acest lucru are efect direct în încasări, care au scăzut în ultimii ani, dar și în atragerea turiștilor străini. Astfel, în timp ce vecinii noștri bulgari au avut venituri doar din turismul internațional de 2,8 miliarde de euro, anul trecut, în cazul României, grosso modo, turismul a scăzut din punctul de vedere al veniturilor cu 16% față de ultimii patru ani, până la 1,5 miliarde de euro în 2011, potrivit unui studiu realizat de compania de audit și consultanță financiară PricewaterhouseCoopers (PwC). Și, punctual, același studiu arată că cheltuielile turiștilor străini au scăzut la 600 milioane de euro în 2011, de la aproximativ 750 milioane de euro, cât erau în 2008.
Ce s-ar fi întâmplat dacă toți acei turiști români care au mers în Bulgaria ar fi cheltuit banii în țară? Cu o paranteză: 60% dintre turiștii internaționali care merg în Bulgaria sunt reprezentați de români, spun jucătorii din piață. Și atunci este clar că, la veniturile de 1,5 miliarde de euro de care vorbește studiul PwC, s-ar mai fi adăugat încă pe atât. Ipotetic vorbind. Sau, pe de altă parte, România ar câștiga dacă ar avea o strategie foarte bună pentru atragerea turiștilor străini, nu doar pentru păstrarea românilor în țară. „Anual, primim circa șase-șapte milioane de vizitatori, cei care trec granițele, ne tranzitează. Dacă ar fi să ne referim la 2011, circa 1,5 milioane de străini au cumpărat cazare în România. Dintre aceștia, 60%-70% sunt de busine