Târgul de carte Gaudeamus aduce un evantai de cărţi ale unor scriitoare pentru întâia oară traduse la noi, unele debutante, altele de multă vreme consacrate, dar care au în comun preferinţa pentru un personaj feminin - soţia, pentru acţiunea formată din dramele vieţii de familie. Eroinele sunt una mai interesantă ca alta: soţia unui scriitor celebru şi alta, soţie virtuală, o soţie care îşi părăseşte soţul, altă soţie este ea cea părăsită de un soţ dispărut misterios.
Poveştile soţiilor oferă un spectru interesant, căci acţiunea romanelor se petrece în Parisul anilor nebuni şi în America de astăzi, în Honololu sau în Japonia, şi ele cuprind aceleaşi căutări - viaţă domestică şi evadare, datorie şi libertate, trai cotidian şi aventură. Câteva cărţi au devenit deja bestseller, unele riscă experimente îndrăzneţe, iar altele anunţă voci originale. Toate merită cercetate la târg, ele fac deliciul speciei de cititori-căutători, cei ce se bucură când găsesc noutăţi absolute.
"Soţia din Paris" de Paula McLain (trad. din engleză de Iulia Gorzo, Ed. Humanitas fiction, 344 pag.) o are ca eroină pe Hadley Richardson, prima soţie a lui Ernest Hemingway care îl urmează în Parisul anilor nebuni, intră în vârtejul petrecerilor cu absint şi jazz, frecventează saloane şi cafenele; pătrunde în cercul cosmopolit al artiştilor: Gertrude Stein şi Ezra Pound, F. Scott şi Zelda Fitzgerald, James Joyce. Aici tânărul Hemingway se supune programului nemilos şi îşi scrie povestirile ce-l fac celebru şi râvnit de frumoasele din jur.
Soţia din Honolulu se află în centrul romanului "Descendenţii" de Hemmings Kaui Hart (trad. din engleză de Nadine Vlădescu, Ed. Humanitas fiction), recent ecranizat şi premiat, cu George Clooney în rolul principal. O soţie prea puţin obişnuită schimbă radical viaţa celor din jur, căci un accident o apropie de moarte şi dezvăluie, înainte de a se s