„Am plecat în 2005 la New York pentru că lumea artistică de la Madrid mi se părea deja apăsătoare, mi se părea că acolo nu mai pot evolua. O vreme, la New York n-am făcut altceva decît să mă gîndesc la propria mea artă. În America am găsit o atmosferă de maximă libertate, cea de care aveam nevoie în acel moment.“ Prima retrospectivă José Manuel Ciria în România, Windows/Ferestre, s-a deschis la Muzeul Național de Artă Contemporană (MNAC) în urmă cu două săptămîni, organizată fiind de Instituto Cervantes Bucureşti, și va rămîne deschisă pînă pe 15 decembrie. Cele patru serii de lucrări, fiecare cuprinzînd nouă tablouri, datează din perioada 2007-2011, sînt picturi în ulei pe pînză alternînd cu desene în graffiti pe carton și provin, în mare majoritate, din colecția privată a artistului (cîteva aparținînd Fundației Telefónica). Născut în 1960 (de altfel, la Manchester, în Marea Britanie), Ciria s-a făcut remarcat în anii ’90 ca un artist preocupat de chestionarea abstractului și a avangardei istorice (proiectul Gest și ordine, centrat pe analiza elementelor plastice ale imaginii). În timp, José Manuel Ciria a dovedit o disponibilitate remarcabilă pentru genuri și estetici diferite, desen, pictură, instalații, happeninguri, și o aplecare, aproape „suspectă“ pentru un pictor abstract (atît de fascinat mai ales de constructivism și suprematism), către reabilitarea și reinventarea figurativului (primele lui încercări artistice fiind, totuși, tot figurative). De departe, cele mai interesante picturi din retrospectiva de la MNAC sînt cele aparținînd seriei Cabezas de Rorschach III (evident, trimiterea este la cunoscutul test proiectiv de personalitate, creat de psihiatrul elvețian Hermann Rorschach în 1921, constînd în zece modele abstracte standardizate, pete ambigue de cerneală interpretabile diferit de către fiecare privitor). Prima serie de Capete Rorschach creată