În octombrie, Centrul Naţional al Cinematografiei a anunţat evenimentele pe care le va sprijini în prima jumătate a anului viitor. Ca director al One World Romania, nu-mi făceam mari speranţe că cererea noastră va fi acoperită. În ochii Consiliului de Administraţie al CNC, am rămas – şi la a 6-a ediţie – unul dintre cele mai slabe festivaluri româneşti, primind 44, 000 de lei, adică aceeaşi sumă de anul trecut. Pentru comparaţie, Dream Fest Slatina a primit 100,000 de lei, Târgul de Film Golden Carpathian cam acelaşi sprijin, în timp ce workshop-ul de producţie film organizat de SC Zorba SRL primeşte tot 100,000 lei (datele pot fi consultate pe site-ul CNC ) . E adevărat, la One World Romania facem – în acelaşi buget – de 5 ani, un workshop de documentar. Probabil că şi acesta e extrem de prost. Dar nu ca să mai cerşesc nişte bani m-am decis să scriu acest text.
În iarna trecută, trecând prin aceeaşi depresie post-sesiune CNC, cauzată nu numai de eterna gaură financiară din bugetul nostru, ci – mai degrabă – de un sentiment de injustiţie şi de neputinţă, am recuperat de pe site-ul CNC rezultatele sesiunilor de finanţare din ultimii 4 ani (şi ele parţiale, pentru că unele au fost şterse). Am constatat atunci că – dacă în septembrie 2008 – CNC a sprijinit 15 festivaluri şi alte manifestări, numărul acestora a crescut în octombrie 2012 la 33. În principiu, iată o strategie lăudabilă, pentru care CNC găseşte resurse şi pe timp de criză.
Privind mai atent, am descoperit şi alte tactici constante. Anumite festivaluri aflate la prima ediţie şi despre care nimeni nu mai aude în al doilea an, au primit sume consistente: Festivalul „Clubul Filmului Românesc”, organizat de Asociaţia Taste of Romania, a primit în septembrie 2009 254,782 lei, iar în 2010 Festivalul de Film Digital al Efectelor Vizuale, organizat de SC Lumiere Artists, a fost gratificat cu 136,000 l