Dacă la fiecare două-trei săptămâni, un avion de pasageri cu 100 de oameni la bord s-ar prăbuşi pe Aeroportul Otopeni, România ar intra în cartea recordurilor, iar autorităţile de la Bucureşti ar lua măsuri drastice. Ar reieşi că anual, ar muri în jur de 2.000 de oameni. Paradoxal, acest scenariu apocaliptic este identic, ca număr de morţi, cu ce se întâmplă în realitate cu românii care îşi pierd viaţa pe şosele în fiecare an. Condiţiile sunt însă mult mai puţin spectaculoase pentru presă şi autorităţi.
În 2011, un român a murit la fiecare 4 ore, într-un accident de maşină.
Moartea unui om este o tragedie şi afectează, conform specialiştilor, nu numai pe apropiaţii săi, ci până la 70 de oameni din comunitatea în care acesta a trăit. Oricât de cinic ar suna şi chiar dacă nu poţi pune un preţ pe o viaţă omenească, specialiştii de la Consiliul European pentru Siguranţa Transporturilor (ETSC) au calculat cât ar fi câştigat economia Europei şi a fiecărei ţări în parte, dacă viaţa unui om ar fi fost salvată, iar un accident rutier ar fi fost evitat. Calculul este făcut pentru a deschide ochii autorităţilor şi decidenţilor politici, dincolo de cifrele seci ale statisticilor de mortalitate: cu o investiţie mult mai mică în elemente de siguranţă rutieră (infrastructură, educaţie, servicii de urgenţă), s-ar pierde mai puţini bani decât provoacă pierderile de vieţi omeneşti.
Astfel, după acest calcul, România ar fi câştigat în 2011 aproape 3,7 miliarde de euro, dacă accidentele rutiere în care 2.015 oameni au murit ar fi fost evitate. În ultimii 10 ani, suma se ridică la 50 de miliarde de euro.
România este singura ţară din Europa unde factorii de decizie politici nu sunt influenţaţi de strategiile şi statisticile privind siguranţa rutieră, conform raportului din 2012 al ETSC. Experţi români şi străini în siguranţa rutieră au dat o altă faţă statisticil