Aliz Kosza, una dintre cele mai experimentate femei din top-managementul românesc, vorbeşte într-un interviu acordat revistei Business Construct atât despre provocările ultimului mandat, de aproape cinci ani, timp în care a condus operaţiunile producătorului de lacuri şi vopsele Fabryo Corporation, cât şi despre obiectivele profesionale, noii paşi în carieră şi tranziţia către zona de strategie în management.
Fost manager în cadrul unor companii precum Kraft Jacobs, MOL România şi Orkla Foods, Kosza a venit la conducerea Fabryo în ianuarie 2008, fiind CEO al companiei până în august 2012.
"Mandatul în viziunea mea ar fi fost mai scurt dacă nu ar fi fost recesiunea. În condiţii normale, în 3-4 ani poţi creşte o companie", spune Kosza, adăugând că şi-a îndeplinit toate obiectivele din mandatul încredinţat de compania suedeză de investiţii Oresa în fruntea producătorului de vopsele. Ea afirmă că în cazul tuturor companiilor conduse în ultimii ani există nişte elemente comune, cele mai importante obiective fiind schimbarea culturii de organizaţie şi, în paralel, construirea strategiilor pe termen mediu şi lung, care s-au focalizat pe branduri, pe portofoliu, pe dezvoltarea afacerii şi reorganizarea sau restructurarea platformelor.
Legat de Fabryo, Kosza spune că obiectivul nu a fost o creştere de 100%, ci un avans în linie cu sau puţin peste dinamica pieţei. "Ce am reuşit noi a fost să nu scădem cu piaţa, ceea ce după părerea mea este o performanţă notabilă, mai ales în ultimii trei ani", a spus ea, precizând că piaţa deco a scăzut din 2008 până în prezent de la 260 mil. euro la sub 140 mil. euro (-46%), în timp ce afacerile Fabryo au scăzut de la 44 mil. euro în 2008 la 29,8 mil. euro în 2011 (-33%).
Cel mai greu an
Criza a făcut ravagii pe o piaţă a construcţiilor unde multe dintre companii au fost "răsfăţate" cu