În curând vor intra pe piață pachetele de țigări monocolore. Pariem că marii producători nu vor fi deranjați mai deloc.
Australienii le denumesc Winnie Blues. De la 1 decembrie, simbolul țigărilor preferate pe cel mai mic continent, o combinație de albastru cu alb, va dispărea odată cu intrarea în vigoare a noii legii a țigărilor După această dată, toate pachetele vor fi monocolore (s-a căzut de acord asupra unei nuanțe de maro-închis), brandul urmând să fie trecut cu același caracter-standard. Producătorii sunt iritați de această decizie. Pachetele simple sunt „simple, într-adevăr, dar și pur și simplu stupide“, decretează site-ul British American Tobacco (BAT), al doilea cel mai mare producător privat din țară. La rândul lor, Noua Zeelandă, Marea Britanie și Uniunea Europeană iau în considerare introducerea acestui tip de pachete.
Pentru marii producători de tutun, măsura ar trebui să reprezinte o grea lovitură. Guvernele au început să interzică reclamele televizate prin anii ‘60, iar acum majoritatea nu permit nici promovarea în print; ba chiar îi obligă pe producători să pună avertismente grotești pe pachete. Pachetul în sine a devenit un simbol al gusturilor și condiției financiare ale fumătorului, afișat de 20-30 de ori pe zi. Un pachet mai deschis la culoare sugerează sănătate, unul lung și subțire pare mai feminin. În războiul marketingului din industria tutunului, ambalajul a ajuns „ultima frontieră majoră“.
Cei bogați, tot mai bogați
Doar că vorbim de o industrie inexplicabil de rezistentă. Consumul scade în lumea dezvoltată, însă sporește în cea emergentă, în parte datorită boomului demografic din aceste zone. Pe măsură ce PIB-ul acestor țări crește, cresc și calitatea, și prețul țigărilor preferate de fumători. Potrivit companiei de cercetare de piață Euromonitor International, numărul total de țigări fumate la nivel global va