Ştiţi ce înseamnă o autostradă Oradea-Bucureşti-Ruse?
de Dimitrie Sturdza
Priorităţile noastre
Vorbim zilnic, pe toate vocile, de integrarea-reintegrarea României în Europa, despre pătrunderea capitalului străin, despre cooperare, despre investiţii occidentale, mixte etc. avem argumente, sîntem convingători, dar raportînd, ulterior, vorbele la faptele rezultante ne dăm seama că rămînem în prea multe ca să nu spun într-o majoritate de cazuri, la nivelul "artei conversaţiei"... Din păcate...
Proiectele mari le abandonăm cel mai repede, pentru că sînt prea mari pentru mijloacele noastre actuale. Proiectele mai mici (nu puţine dintre ele) le amînăm pentru că sînt... mici, de parcă fiind mici s-ar rezolva de la sine, şi uite aşa sîntem plini de vorbe mari şi de atenţii impresionante de a căror materializare ne apucăm nu odată tîrziu, greoi, şovăielnic, nu economic...
Scurtînd introducerea, voi propune, azi, aici, în ziarul Libertatea, un proiect mare, o autostradă. Autostrada Oradea-Bucureşti-Ruse. Ştiu ce vorbesc: o autostradă de aproximativ 700 de kilometri. Îmi dau foarte bine seama că aceşti 700 de kilometri de autostradă pot să provoace, automat, 700 de întrebări şi de replici ale unora menite "să mă încurce". Le intuiesc şi încerc să le răspund cu anticipaţie, într-o sinteză "pe puncte":
1) Ştiu că s-a pornit, cu o întîrziere de cîteva luni, construirea autostrăzii Bucureşti-Constanţa avîndu-se în vedere legarea mării (şi a mărfurilor transportate pe vapoare) cu Bucureştiul, folosirea estivală a acestei magistrale constituind şi ea un obiectiv în plus.
Prin comparaţie cu artera Bucureşti-Constanţa, autostrada Oradea-Bucureşti-Ruse ar fi de zeci de ori mai utilă, mai eficientă, ea rezolvînd circulaţia a sute de camioane, zilnic, din Occident pînă la Bucureşti (şi retur), sau pînă la Atena şi Istanbul, prin Bucureşti. Nu