Ansamblul monumental de la Tg. Jiu, realizat de Constantin Brâncuşi pentru a cinsti memoria ostaşilor care şi-au jertfit viaţa în Marele Război de Întregire, a fost inaugurat în toamna anului 1938. Este socotit de sculptorul William Tucker singura sculptură a epocii moderne care poate fi asemuită cu marile monumente ale Egiptului, Greciei şi Renaşterii. Ansamblul se întinde pe o distanţă de 1.250 m. Pornind de la Jiu, pe malul căruia s-a dat, în octombrie 1916, bătălia orăşenilor cu inamicul, de-a lungul unei alei de pa Publicitate rc şi a unei străzi special croite, se ajunge la un dâmb la răsăritul oraşului. Ansamblul este jalonat de o masă cu 12 scaune clepsidrice, de o alee străjuită de alte scaune, de o poartă, o biserică şi o coloană. Masa Tăcerii, realizată la Deva, din piatra de Banpotoc, este masa dinaintea confruntării în bătălia la care urmează să participe combatanţii. Cele 12 scaune sub formă de clepsidră semnifică timpul, pe care-l măsoară în tăcere. Aleea Scaunelor întregeşte ansamblul monumental aflat pe axa de la apus spre răsărit, între Masa Tăcerii şi Poarta Sărutului. Poarta Sărutului, numită de sculptor şi „Templul Sărutului“, a fost realizată manual de C. Brâncuşi, ajutat de câţiva cioplitori. Este realizată din piatră de Banpotoc. A fost ridicată în 1937 şi finisată în 1938. Este un arc de triumf, simbolizând triumful vieţii asupra morţii. Prima trecere pe sub poartă înseamnă intrarea în viaţă, poarta veghează la căsătorie, iar pe sub poartă mortul este dus solemn către locul de veci. Coloana Infinitului a fost numită iniţial „Coloana Sacrificiului Infinit“, în cinstea eroilor români căzuţi pentru reîntregirea neamului, în luptele de pe malul Jiului, în anul 1916. A fost inaugurată în 1938, are o înălţime de 29,35 m şi este compusă din 15 module octaedrice şi câte o jumătate la bază şi la vârf, în total 16, reprezentând