Gestionarea adecvată a personalului este cheia către succesul companiilor moderne, în prezent confruntate cu necesitatea restructurării, fie ca efect al crizei economice sau ca urmare a fuziunilor şi achiziţiilor, presiunilor competitive sau schimbărilor de ordin tehnologic şi operaţional, potrivit unui comunicat emis de firma de consultanţă CMS Cameron McKenna. "Ca parte componentă a reorganizării, reducerile de personal nu sunt niciodată uşoare şi provoacă un stres major pentru toţi cei implicaţi, atât pentru manageri, cât şi pentru angajaţi, însă ele sunt de cele mai multe ori o condiţie a viabilităţii unei companii", a explicat Loredana Ralea, coordonator al practicii de dreptul muncii din cadrul CMS.
Echipa de experţi a CMS a sugerat companiilor să acorde atenţie atunci când desfăşoară reduceri de personal, să urmeze procedurile de concediere corespunzătoare, să nu întreprindă acţiuni care ar putea duce la încălcarea contractelor de muncă şi să ia în considerare soluţii alternative pentru a minimiza impactul asupra angajaţilor. Pe de altă parte, angajatorii sunt încurajaţi să privească dincolo de miturile conform cărora concedierile nefundamentate pe dificultăţi economice, ori cele cauzate de externalizări ale activităţilor, sunt un subiect tabu, sau că pretenţiile angajaţilor rezultate din încetarea contractelor de muncă sunt întotdeauna admise în instanţă. Implementarea măsurilor de restructurare poate duce uneori şi la litigii, însă acest lucru nu trebuie să vulnerabilizeze companiile. Avocaţii CMS consideră că toate instanţele din România au început să înţeleagă mai bine sectorul dreptului muncii şi au emis, în consecinţă, hotărâri judecătoreşti rezonabile.
"Cu un suport juridic adecvat şi o cunoaştere a jurisprudenţei instanţelor judecătoreşti, reducerile de personal prin intermediul procedurilor puse la dispoziţie de Codul Muncii se pot dov