Când spui piaţa românească de gumă de mestecat, spui, de fapt, Wrigley. Cu o cotă de piaţă de peste 95%, producătorul Orbit mestecă orice concurenţă
«Cine a copilărit în anii ’90 îşi aduce aminte cu nostalgie de guma Turbo. Pe-atunci, „ciunga“ produsă de turci era doar o plăcere a copilăriei. Acum, să mesteci gumă e „cool“, iar a fi contra ei e ca şi cum te-ai declara împotriva unui element din tabelul lui Mendeleev (...) guma de mestecat a devenit o adevărată emblemă a tinerimii de oraş», scria un forumist pe softpedia.ro, comentând o ştire despre dulciurile cu aromă de comunism. Într-adevăr, există un „mare gol“, după cum se exprima într-o discuţie anterioară Mihai Georgescu, directorul regional pentru zona balcanică a Wrigley (România, Bulgaria, Macedonia, Albania şi Kosovo), între consumul de gumă de mestecat din mediul urban (82%) şi cel rural (18%).
Miza - mediul rural
Cum putea un gigant precum Wrigley să stea deoparte văzând acest „gol“, care reprezintă un potențial de business? „De aici ar putea veni eventuale creşteri în viitor“, crede Georgescu, explicând că o piaţă cu aproximativ 10 milioane de potenţiali clienţi, cât numără populaţia României care trăieşte la sate, nu poate fi ignorată de firmele de dulciuri. Problema consumului mai mic în mediul rural decât în oraşe - ţine managerul să precizeze - nu este neapărat de ordin material, ci ţine mai degrabă de lipsa reţelelor comerciale, prea puţin dezvoltate în mediul rural; principalul canal de distribuţie a gumei de mestecat sunt hiper-supermarketurile şi discounterii (28,6% - volum vânzări şi 25,7% - valoare vânzări). Cine vrea să ştie încotro merge piaţa autohtonă de gumă de mestecat trebuie să ia în calcul şi cât de departe suntem, încă, de ţările occidentale.
Mai exact, românii consumă anual, în medie, 85 de lame de gumă de mestecat/locuitor. Spre comparaţie, în pieţele matu