Turismul românesc ar putea câștiga dacă s-ar investi mai mult în infrastructura rutieră, feroviară și aeroportuară. Lucia Morariu, care deține una dintre cele mai mari agenții de turism din România, spune că turistul care alege ca mijloc de transport propriul autoturism consumă foarte mult timp pe drum, ca și cel care merge cu trenul. Pe de altă parte, dezvoltarea circulației turistice și de business s-ar putea face mai rapid pe cale aeriană.
Capital: De multe ori s-a spus că turismul intern pierde mult din cauza infrastructurii deficitare. În ceea ce vă privește, cu ce probleme v-ați confruntat din acest punct de vedere?
Lucia Morariu: Dacă ne referim la incoming, România este și va fi atractivă mai ales pentru turism cultural. Circuitele cu scop cultural și de cunoaștere, cu autocar sau autoturism propriu au nevoie de un timp rezonabil de călătorie, destul de scurt pentru a nu lungi excesiv programul turistic. Dacă acest program este mai lung, devine mai scump și mai greu de digerat de turist. Se știe că peste 70% dintre străinii care vizitează România o fac pe cale rutieră. În condițiile în care România nu prea are autostrăzi, tronsoanele lungi de drum provoacă un stres deosebit atât șoferilor mijloacelor de transport, cât și turiștilor. Și în ceea ce privește turismul intern, care reprezintă 80% din circulația turistică, starea precară a infrastructurii influențează opțiunile de călătorie ale românilor.
Capital: Puteți da câteva exemple?
Lucia Morariu: Turiștii din Oradea, Arad sau Timișoara, care erau în trecut buni consumatori de Litoral, aleg în prezent destinații precum: Grecia/Paralia și Halkidiki – 800 km din Timișoara, din care 550 pe autostradă. De asemenea, Debretin, Hajduszoboslo sau Gyula în Ungaria sunt stațiuni dotate cu ștraduri și spa-uri, la câteva zeci de km de Oradea. Aș mai aminti Croația (Litoral), aproximativ 800 k