Dupa ce le-a spus invitatilor ca primeste premiul chiar de ziua nationala a Romaniei, Tudor Giurgiu a adaugat ca isi doreste ca cinematograful sa fie mult mai sustinut de clasa politica. "Imi doresc ca politicienii romani sa fie mai sensibili la probleme noastre. Cineastii de azi sunt foarte talentati, dar institutiile statului sunt cam slabe", a spus Giurgiu. "Amour" a luat cele mai importante premii, fiind desemnat printre altele Filmul European al Anului.
Gala desfasurata in Valetta, Malta a avut in acest an mai mult haz decat in anii precedenti. Poantele au fost mai multe, eterna prezentatoare - actrita germana Anke Engelke, a avut text mai bun de invatat - lucru care a echilibrat discursurile plicticoase din deschidere, unde mai pui ca toata lumea era relaxata dupa ziua superba petrecuta in oras, la 20 de grade insorite si cu Mediterana clipocind din toate partile (Malta fiind si tara unde s-au filmat "Gladiatorul", "Troia", "Munich" - "numai 'Soimul maltez' nu s-a filmat aici", a spus prezentatoarea, asta in vreme ce diversi cineasti in frunte cu Ken Loach, Fatih Akin si Agnieszka Holland spumegau in interviuri intercalate tematic impotriva imperialismului cinemaului american. "The what?!", cum ar spune americanii despre the European Academy Awards - alta poanta a prezentatoarei).
Asadar, "Amour", care avusese sase nominalizari, a plecat cu premiile pentru cel mai bun film, regizor (Michael Haneke), actor (Jean-Louis Trintignant), actrita (Emmanuelle Riva). Decizii corecte luate de cei 2700 de membri ai Academiei Europene de Film (care peste cinci ani, a spus Marion Doering, directoarea EFA, s-ar putea face 10 000). La scenariu nu a castigat Cristian Mungiu, cum ne-am fi dorit, ci Tobias Lindholm &Thomas Vinterberg, coscenaristii conformistului "Jagten"/"The Hunt".
E de presupus ca, daca nu ar fi existat "Amour", filmul lui Vi