Cunoscutul scriitor a vorbit pentru EVZ despre noul sǎu roman, figuri iconice ale fotbalului din ultimul deceniu şi despre starea presei din România
Radu Paraschivescu a lansat la Gaudeamus un nou roman, intitulat „Astăzi este mâinele de care te-ai temut” (editura Humanitas). Personajul principal nu mai este un pictor, ca în romanul sǎu anterior („Fluturele negru”), ci un cântec - „The Fields of Athenry”. Autorul a explicat cum i-a inventat acestui cântec o biografie şi de ce persoane precum Maldini sau Steven Gerard nu îl invitǎ la monumentalizare.
EVZ: Cum a avut loc tranziţia de la biografia unui pictor la aceea a unui cântec? Care a fost cea mai dificilǎ etapǎ?
Radu Paraschivescu: Între „Fluturele negru” şi „Astăzi este mâinele de care te-ai temut” ieri s-au scurs totuşi doi ani. Aşa că nu mi-a fost greu să evadez nici din fascinaţia uşor morbidă pentru Caravaggio, nici să aleg alt subiect de carte. Pariul – dacă a existat – a fost transformarea unui cântec în personaj principal de carte. „The Fields of Athenry”, balada în jurul căreia se ordonează romanul „Astăzi este mâinele de care te-ai temut ieri”, îmi stă la inimă de câţiva ani, alături de alte bucăţi de muzică irlandeză. Ea a cunoscut o sumedenie de versiuni, dar personal am rămas la cea cântată de Paddy Reilly şi Dubliners, care cred că nimereşte drumul cel mai scurt spre inimi. Şi a fost tentant să-i inventez o biografie care s-o poarte din Irlanda în Australia şi apoi în Anglia şi Turcia, forfecând meridiane şi tăind diagonale prin timp şi timpuri.
Cum v-aţi documentat pentru un roman care e atât de anglofil?
Am văzut locuri şi am citit cărţi, cum am procedat şi în cazul romanelor precedente. Am fost la Galway şi la Athenry, unde începe acţiunea romanului. Sigur, acum zona arată cu totul altfel decât cu o sută cincizeci de ani în urmă, dar lucrurile care m-au interesat în primu