Ministerul Finanţelor vrea o transparenţă mai mare în elaborarea bugetului şi îmbunătăţirea calităţii estimărilor prin publicarea prognozelor macro şi bugetare şi evaluarea lor de către Consiliul Fiscal, însă cere ca rectificarea bugetului să fie posibilă şi în prima jumătate a anului, printr-o nouă derogare de la legea responsabilităţii fiscal-bugetare.
Prevederile sunt incluse în proiectul de modificare a legii privind finanţele publice publicat spre dezbatere publică.
De-a lungul anilor, guvernele au promovat, în mod uzual, proiecte de buget optimiste, supraestimând creşterea economică şi veniturile bugetare, iar ipotezele au fost ulterior infirmate de realitate şi a fost nevoie de măsuri brutale precum majorarea TVA sau tăierea salariilor pentru echilibrarea bugetului.
Rămâne de văzut dacă autorităţile vor ţine cont de evaluarea independentă şi nepărtinitoare a previziunilor macro şi bugetare realizată de către Consiliul Fiscal.
Şi până acum Consiliul Fiscal a făcut comentarii legate de prognoza de creştere economică pe care a fost fundamentat bugetul, ţinta de deficit bugetar sau proiecţiile de venituri şi cheltuieli, odată cu formularea opiniei privind legea bugetului.
Rectificarea bugetului ar putea să devină din nou posibilă în prima jumătate a anului, "în cazul înrăutăţirii semnificative a prognozei indicatorilor macroeconomici", dacă va fi aprobat proiectul actual de modificare a legii privind finanţele publice, prin care se face o derogare de la legea responsabilităţii fiscal-bugetare.
Legea responsabilităţii fiscal-bugetare aprobată în primăvara anului 2010 stabileşte că într-un an nu pot fi aprobate mai mult de două rectificări bugetare şi acestea nu pot fi promovate în primele şase luni ale anului.
Nu este prima dată când autorităţile fac derogare de la această lege, precedentul fiind creat în 2011, cu ocazia rect