Odată cu Festivalul „Making Waves” de la New York, realizat din fonduri independente de statul român, jurnaliştii de la site-ul IndieWire consideră că noile producţii româneşti sunt puse în pericol de absenţa promovării. Noile filme româneşti expun aspecte deranjante, "ruşinoase" ale societăţii din România, pe când autorităţile de la Bucureşti doresc promovarea unor "valori tradiţionale" ale românilor.
Noul val al producţiilor româneşti scot la iveală probleme ale societăţii – tratamentul necorespunzător din partea doctorilor, homosexualitatea, masturbarea, autismul, schizofrenia, problemele mentale sau chiar posedarea demonică, orfelinatele, exorcizarea – care oferă o imagine defavorizantă asupra României. Deşi filmul „După dealuri” conţine o mulţime de astfel de elemente „ruşinoase”, după cum scrie Oana Sânziana Marian în comentariul de pe platforma de critică cinematografică IndieWire, „După dealuri”, unul dintre noile filme româneşti, continuă să câştige audienţă.
Regizorii români sunt ameninţaţi de noua politică a ICR România, care doreşte să promoveze mai mult „valorile tradiţionale” ale românilor, şi nu ideile controversate, deşi prezintă un larg interes pentru public. Aceste restricţii ale noii conduceri a institutului vor limita accesul cinefililor americani la producţiile româneşti.
Noul val de filme româneşti, din care fac parte producţii precum „Moartea domnului Lăzărescu” (Cristi Puiu, 2005), „Poliţist, adjectiv” (Corneliu Porumboiu, 2009) şi „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile” au fost printre cele mai apreciate de criticii de film, câştigând zece premii importante la Cannes, Berlin şi la alte festivaluri europene.
Vizibilitatea producţiilor cinematografice este esenţială
Regizorii români nu trebuie să se ocupe numai de promovarea divertismentului în producţiile cinematografice, apreciază jurnaliştii de la IndieWir