Consiliul Concurenţei propune modificarea legislaţiei naţionale privind protecţia desenelor, prin introducerea "clauzei de reparaţii", în vederea deschiderii la concurenţă a pieţei pieselor de schimb vizibile. Propunerea este adresată Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, minister în subordinea căruia se află Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci, autoritate unică care asigură protecţia desenelor şi modelelor.
Potrivit raportului întocmit de Consiliul Concurenţei, "clauza de reparaţii" constă în aceea că nu se acordă protecţie pentru un desen sau model care constituie o piesă dintr-un produs complex utilizată în procesul de reparaţie a produsului complex cu scopul de a-i reda acestuia aspectul iniţial. "Clauza de reparaţii se aplică doar pieselor vizibile (în sectorul auto, pot fi piese de caroserie, unităţi de iluminare, geamuri auto) de pe piaţa secundară (piaţa pieselor de înlocuire) din momentul în care produsul complex (automobilul) este comercializat pe piaţa primară (piaţa componentelor pentru fabricarea iniţială) de către titularul dreptului sau cu acordul acestuia", se arată în raport. Potrivit acestuia, clauza de reparaţii oferă constructorilor auto protecţia designului, aspectului exterior al componentelor lor (pe piaţa primară) şi suport deplin pentru activitatea lor de bază - producţia şi vânzarea de maşini noi. Extinderea protecţiei asupra pieselor care înlocuiesc componentele iniţiale, în scopul reparaţiilor, are ca efect monopolul nejustificat al constructorilor auto pe piaţa secundară a pieselor de schimb.
În afara propunerii de liberalizare a pieţei pieselor de schimb, Consiliul Concurenţei mai propune ca vânzarea produselor contrafăcute utilizate la vehiculele rutiere să fie considerată infracţiune şi nu contravenţie, dar şi reglementarea pieselor recondiţionate.
Directiva de modificare a Directivei 98/