Secretul sunetului unic emis de viorile realizate de celebrii lutieri Antonio Stradivarius şi Giovanni Battista Guadagnini ar consta în mici imperfecţiuni ale instrumentelor, arată un nou studiu realizat la nivel microscopic şi relatat în The Sunday Telegraph.
Antonio Stradivarius şi Giovanni Battista Guadagnini şi-au fabricat viorile în secolele al XVII-lea şi al XVIII-lea în atelierul din Cremona (Italia). Motivul pentru care aceste viori sună atât de minunat, fenomen numit „secretul din Cremona“, este cercetat de multă vreme şi în multe feluri. Experţii au identificat un procedeu de fabricare special al lacului care acoperă instrumentele, precum şi o infecţie fungică a lemnului.
Franco Zanini, fizician din Trieste, a examinat, pentru prima oară, o vioară a lui Guadagnini confecţionată în 1753 la cel mai mic nivel microscopic posibil. Folosind o versiune de dimensiuni reduse a unui accelerator de particule, cercetătorul a studiat lemnul de sub lac, scrie The Sunday Telegraph, preluat de Agerpres. „Am constat mai multe mici asimetrii. Poate că aceste mici imperfecţiuni au fost create pentru a elimina sunetul dezagreabil al instrumentelor simetrice“, spune Franco Zanini.
Vioara analizată a lui Guadagnini dezvăluie modificări la orificiile de rezonanţă în formă de 'f', care nu sunt vizibile cu ochiul liber. Fizicianul speră acum să poată studia viori ale lui Stradivarius pentru a-şi confirma teoria.
Secretul sunetului unic emis de viorile realizate de celebrii lutieri Antonio Stradivarius şi Giovanni Battista Guadagnini ar consta în mici imperfecţiuni ale instrumentelor, arată un nou studiu realizat la nivel microscopic şi relatat în The Sunday Telegraph.
Antonio Stradivarius şi Giovanni Battista Guadagnini şi-au fabricat viorile în secolele al XVII-lea şi al XVIII-lea în atelierul din Cremona (Italia). Motivul pentru care aceste viori sună a