* Oamenii preferă să cumpere mâncare semipreparată decât să gătească acasă Cele mai căutate produse, în postull Crăciunului din acest an, sunt cele similare mâncărurilor de dulce. Galantarele magazinelor şi-au alocat mai mult spaţiu pentru ceea ce ”se cere”. Aşa se face că acum în vitrine, lângă şunculiţă ţărănească şi muşchi file se pot găsi, separate de un gemuleţ, chiftele, crenwurşti şi drob de ciuperci. În magazinele mai mari, mâncarea de post se poate găsi toată, la un loc, într-un spaţiu special amenajat cu rafturi, în care cumpărătorul poate găsi de la legume şi fructe, până la specialităţi de tofu, sosuri şi maioneze vegetale, dulciuri fără lapte şi tot felul de compoturi şi dulceţuri din fructe exotice în diverse combinaţii care mai de care mai ademenitoare. “La noi se poate spune că cererea de produse de post semipreparate a fost la acelaşi nivel cu cererea pentru mâncarea gata preparată. Clienţii trec pe la noi în drum spre serviciu şi preferă să îşi cumpere mâncare caldă, o fasole sau o mazăre ori cartofi gratinaţi, iar seara, în drum spre casă cumpără chiftele, salam, crenwurşti sau hamburgeri de post”, ne spune Viorica, vânzătoare la un magazin din centru. Postul Crăciunului este unul relativ uşor de ţinut, pentru că, spre deosebire de cel al Paştelui, este un post de bucurie, premergător naşterii Domnului Iisus Hristos şi sunt multe dezlegări la peşte, untdelemn şi vin. Chiar şi vremea a ţinut cu credincioşii, nevoia de calorii şi grăsimi a organismului nemaifiind atât de mare în perioade cu temperaturi blânde. Dar, încet-încet metoda clasică de a posti, cu cartofi şi fasole, zacuscă şi compoturi făcute de cu toamnă, a fost înlocuită de ofertele extrem de variate de produse semipreparate pe bază de soia care în ultimii ani au invadat piaţa. “Am adus mai multe semipreparate, cum sunt crochetele, hamburgerii, cârnăciorii şi şniţelele de post