Au fost gândite să adune laolată spuma elevilor din fi ecare şcoală, dar şefi i de la Educaţie le-au lăsat de izbelişte
Câte judeţe, atâtea centre de excelenţă care să pregătească viitorii olimpici, spune noua Lege a Educaţiei.
În realitate însă, cele câteva unităţi existente în ţară se pot număra pe degetele de la o mână şi funcţionează cu bani aduşi de acasă. Deşi numărul elevilor doritori să înveţe suplimentar creşte de la an la an, inspectorii aşteaptă după aprobările de la ministerul Educaţiei. Finanţarea promisă ar urma să acopere salariile dascălilor şi dotarea sălilor de clasă.
Educaţie cu sacrificii
Centrul Regional de Excelenţă Cluj funcţionează de ani buni în regim de austeritate, după ce ministerul a tăiat fondurile alocate acestor activităţi extraşcolare.
„Mai primim câte ceva şi de la Inspectorat, dar încercăm să ne autofinanţăm cum putem. În 2001, eram nouă astfel de unităţi, acum am rămas doar două”, explică profesorul Mircea Dragoş, coordonatorul Centrului de la Cluj. Numai în acest an s-au înscris aici peste 5.000 de copii clujeni, elevi în clasele IV-XII, care nu se mulţumesc doar cu temele pentru acasă, ci îşi doresc să facă performanţă la competiţiile şcolare internaţionale.
„Am început cu cinci materii, dar cererea extrem de mare ne-a făcut să lărgim aria cursurilor oferite. Elevii noştri au obţinut primele locuri la olimpiadele naţionale de Biologie, Chimie sau Astronomie”, declară mândru Inspectorul Şcolar de Chimie. În ciuda rezultatelor, micuţii nu beneficiază decât de una-două ore pe săptămână de studiu, dascălii fiind plătiţi la oră, cu sume de nimic. „Aşteptăm fondurile prevăzute de lege ca să le putem oferi mai mult”, e concluzia profesorului.
Celălalt Centru Regional rămas în picioare după sistarea finanţărilor de stat se află în Iaşi. Coordonatorul Vasile Sorohan, şi el profesor de chimie, se laudă