Academia Americană de Film a făcut publice cele 15 filme de non-ficţiune rămase în cursa pentru o statuetă Oscar, din 126 eligibile, un număr record pentru această categorie.
Anul acesta, procesul de vot la categoria Documentar a experimentat modificările pentru care regizorul Michael Moore a militat anul trecut şi pentru care şi-a exprimat regretul mai târziu. În loc să fie votate de un comitet ales dintre cei 160 de membri ai Academiei incluşi în breasla documentariştilor, cele 126 de filme au fost supuse votului tuturor. Deşi mai democratic, procesul i-a pus la grea încercare pe cineaşti şi producători, pentru că 126 de documentare presupune foarte mult timp alocat vizionării lor.
Potrivit reprezentanţilor Academiei, citaţi de „Variety”, fiecare membru a fost obligat să vadă o listă de zece filme, în aşa fel încât toate cele 126 să fi fost bifate. În felul acesta, procesul în sine naşte alte întrebări despre legitimitatea selecţiei. Pe 10 ianuarie, din cele 15 vor rămâne doar cinci documentare nominalizate la Oscar.
Cele 15 filme aduc poveşti şi abordări diferite. „Ai Weiwei: Never Sorry” se concentrează pe povestea unui artist vizual ale cărui mesaje politice i-au adus închisoarea, dar şi celebritate pe reţelele sociale, „Bully”, în regia lui Lee Hirsch, se ocupă de un subiect îndelung dezbătut peste Ocean, cel al hărţuirii în şcoli, „Chasing Ice” vine cu un mesaj ecologist, dar şi cu imagini superbe cu gheţari, iar „Ethel” e un portret intimist al văduvei lui Robert F. Kennedy, realizat de fiica acesteia, Rory Kennedy.
Documentar realizat în arest
Despre conflictul dintre Israel şi Palestina vorbeşte în imagini „5 Broken Cameras”, în timp ce „The Gatekeepers” aduce informaţii inedite din culisele agenţiei secrete Shin Bet, din Israel. „The House I Live In” pledează pentru o altă politică în lupta împotr