Festivalul de film polonez a oferit ocazia de a reflecta asupra condiţiei umane în contextul alegerilor liminale, al angajării profunde a tot ceea ce umanitatea presupune ca valori indispensabile.
Festivalul filmului polonez (2-10 noiembrie) a avut o configuraţie aparte anul acesta, fiind gândit ca un dialog între trecut şi istoria recentă. În acest sens, filmele prezentate în festival au funcţionat în tandem, într-un schimb de reflexe pe care spaţiul specular al cinematografiei îl face posibil într-un mod particular. Astfel au stat împreună Legea şi pumnul (1964), al lui Jerzy Hoffman şi Edward Skórzewski, cu Roza (2011), filmul recent al lui Wojciech Smarzowski, Canalul (1956) lui Andrzej Wajda cu În beznă al Agnieszkăi Holland, Copoii (1992) lui Władysław Pasikowski cu Cârtiţa (2010) lui Rafael Lewandowski, Abel, fratele tău (1970) al lui Janusz Nasfeter cu Curajul (2011) lui Greg Zgliński, Amatorul (1979) al lui Krzysztof Kieślowski cu Ki (2011) al lui Leszek Dawid, celebrul Maica Ioana a îngerilor (1960) al lui Jerzy Kawalerowicz cu În numele diavolului (2011) al Barbarei Sass, Tabăra morţilor (1958) al lui Czesław Petelski cu Camera sinucigaşilor (2011) al lui Jan Komasa.
Ceea ce ar fi putut sesiza însă un spectator care ar fi avut răbdarea să vadă toate aceste filme este că în acest joc de reflexe intervin scurtcircuite neaşteptate, care reconfigurează perechile ca într-un dans de societate unde partenerii se schimbă, iar temei care leagă două filme i se substituie altele, care desenează un alt câmp de solidarităţi simbolice. În opinia mea, multe filme din acest festival, mai mult sau mai puţin direct, trasează coordonatele unei reflecţii asupra libertăţii, într-o Polonie ocupată, pe rând, de germani şi de sovietici pentru a cunoaşte, în cele din urmă, ca şi celelalte ţări din Est, existenţa în spaţiul carceral al reg