Cu această scriere uimitoare care este Acasă, în câmpia Armaghedonului, Marta Petreu are deja maniera ei, inconfundabilă. Slujită de un mare talent, își va vedea de drum – acum, ca prozator - dincolo de orice categorisiri.
Marta Petreu este una dintre aparițiile surpriză din proza de azi. Nu pentru că n-ar fi de așteptat ca orice om de condei să abordeze proza la un moment dat, ci pentru că romanul ei, Acasă, pe câmpia Armaghedonului, contrariază intens. Ceva ce nu s-a desprins total nici de memorialistică, nici de poezie, ba pe alocuri nici chiar de eseu se etalează pe mai mult de trei sute de pagini, care se sustrag oricărei alipiri la un gen proxim. Autoanaliză, mărturisire, cartea unui personaj cum nu s-a mai scris de la Ilie Moromete încoace, saga unui sat transilvan, „roman al anamnezei“, „Evanghelie a fiicei“, „exercițiu psihanalitic“, text comparabil cu cărțile unor Peter Esterházy, García Márquez, Philip Roth sau Max Blecher – acestea și destule altele au fost deja pomenite în comentariile criticilor. Până la urmă, un singur lucru e cert: romanul de debut al Martei Petreu a rupt rândurile și a trecut în prima linie.
Scris cu un patos năucitor, într-un diluviu inform după standardele romanului cu pedigree, cu scăpări și destule eclipse de grație stilistică, Acasă, pe câmpia Armaghedonului vorbește despre pacea imposibilă dintr-un „război“ între părinți: „Erau grozavi ei, părinții noștri, cu războiul lor religios și amoros, schijele sfintelor și lumeștilor lor proiectile treceau prin noi tustrei, sfârtecându-ne“. „Nu vorbeau între ei, nu mâncau împreună, dar se culcau împreună, în același pat./ Era înspăimântător./ Era grotesc. /Era umilitor. /Era războiul zilei celei mari de dinaintea scufundării pentru vecie a lumii acesteia. Da, era lunga bătălie dintre armatele vrăjmașe, exact cum ne tot spunea Ticu. Era crâncenul răz