Două din zece despăgubiri auto plătite de societăţile de asigurare sunt daune mincinoase. Fenomenul este în creştere, iar frauda totală a atins, se vorbeşte în piaţă, suma de 100 de milioane de euro
Nimeni nu ştie exact dimensiunea fraudei în asigurări, din simplul motiv că, până acum, nimeni nu a realizat un studiu complet asupra fenomenului. Sau, dacă există, acest studiu nu a fost făcut public. Un lucru este însă cert: fenomenul ia amploare, iar acest lucru a fost confirmat pentru Capital chiar de către reprezentanţii unor societăţi importante de asigurare. Specialiştii vorbesc, informal, de fraude totale de peste 100 de milioane de euro, ceea ce, pentru o piaţă care abia dacă adună vânzări de două miliarde de euro anual, este foarte mult. Suma ar reprezenta circa 20% din despăgubirile totale plătite de asigurători pe zona auto, procentajul fiind confirmat şi de un sondaj efectuat de XPrimm, publicaţie care se adresează cu precădere specialiştilor în asigurări. Mai mult decât atât, cele 100 de milioane de euro reprezintă doar o estimare a pagubelor care vin din dosarele de daună fals declarate. Mai există, însă, încă un canal generator de fraude. Este vorba despre relaţia companiilor de asigurări cu brokerii, unde, de la debutul crizei până până în prezent, avem, de asemenea, o creştere.
Fenomenul fraudelor afectează, în mod evident, stabilitatea companiilor, mai ales că CSA nu impune constituirea de provizioane, dar poate avea efecte pe termen mediu şi lung şi asupra asiguraţilor. În contextul în care societăţile de asigurare plătesc daune mai multe (indiferent dacă sunt reale sau fictive), ele vor fi nevoite să-şi recupereze pierderile, iar singura metodă prin care pot face acest lucru este creşterea preţurilor pe care le practică pentru poliţele auto (în principal RCA, pentru că aici sunt cele mai multe vânzări şi cele mai multe fr