La 15 ani spăla parbrize, la 20 făcea comerț cu fier vechi, iar acum, Adina Buzatu conduce una dintre puținele firme de modă premium care au trecut cu bine prin aceste vremuri de criză, o perioadă care a scos din joc numeroși retaileri concurenți. Concret, cele două magazine Trends by Adina Buzatu vor încheia 2012 cu o cifră de afaceri de 1,4 milioane de euro, în creștere cu 10%, comparativ cu 2011.
După aproape doi ani de la primele semne ale crizei, e clar că retailerii de lux – în special cei din fashion –, aparent protejați de un scut suficient de numeros de clienți înstăriți, au făcut o greșeală de calcul: nu numai că trei sferturi dintre vechii clienți au dispărut, dar și cei care au rămas cumpără mai puțin.
Pe catwalk-ul crizei nu mai defilează magazinele Bally, AEquilibrium, Exquisit, Catwalk, Opinions, Pinko, PlusIT, Versace Jeans Couture, Selections sau M. Missoni. Iar lista brandurilor mari, cu cifre anticipate de afaceri la fel de mari – dar nerealizate –, ar putea continua.
Chiar și așa, pe unii criza nu i-a afectat major, cum este și cazul Adinei Buzatu, care a reușit să-și crească în fiecare an vânzările „nu mult, cu până la 10 procente“ – subliniază ea –, un rezultat care capătă însă conotațiile unei performanțe, dacă e să ținem cont de numărul celor care și-au pus problema supraviețuirii.
În loc să taie prețurile, să urmeze vreun curent la modă sau să se îndrepte spre o piață mai ieftină, Buzatu a decis să se concentreze pe ceea ce știe să facă mai bine: să învețe clienții să cumpere. Nu hainele cele mai scumpe de la mărcile cele mai sonore, ci pe cele care merită – „clasice și nedemodabile, de o calitate impecabilă. În loc de cinci costume, eu recomand clientului unul singur, bine asortat și accesorizat“. Cu această abordare, Adina Buzatu și-a creat o clientelă bine definită, formată în principal